donderdag 26 maart 2015

Het eiland

Oma noemt het haar eiland, de tafel op de zonnigste plek in huis. De tafel van waar ze haar bloementuin kan zien, maar ook de boeken in de buurt heeft en de tv met haar lievelingsseries.
 Daar, aan die tafel, wil ze me rust gelaten worden en enkel doen waar zij zin in heeft.

Ik denk dat we dat eiland nu mindfulness noemen.
Hoe je het ook wil noemen, ieder mens heeft wat tijd en ruimte nodig. 
Een fysiek plekje of gewoon wat tijd voor onszelf.
De invulling daarvan gaat samen met ons karakter. Maar het doel blijft hetzelfde.
Helemaal opgaan in het moment, genieten met de grote G, loslaten en gulzig zijn tegelijk.

Ik bedacht wat voor mij werkt en kon een hele lijst van eilandjes opstellen:

  • een warm bad met de juiste geur badolie
  • verse magazines
  • een zonnig en stil huis
  • geen taken op de "to do" lijst
  • knuffelen met mijn lievelingsmensen
  • yoga
  • op de thee bij vriendinnen
  • een vers boeket bloemen
  • knutselen of naaien en kunnen doorwerken tot je verliefd kan worden op het resultaat
  • de knoppen op de magnolia zien groeien
  • uit eten mogen 
  • aandoenlijke briefjes van de dochters ontdekken
  • in fotoalbums bladeren
  • zo opgaan in een boek of een film dat ik de doos kleenex nodig heb omdat ik mijn tranen niet kan bedwingen
  • de zee zien veranderen van kleur elke dag
  • ...


Wat is jouw eilandje?



5 opmerkingen:

  1. Mijn eilandje is een opgeruimd, proper en stil huis. Klaar om effe aan mijn naaimachine te zitten voor een paar -onderbroken- uurtjes. Dan ben ik terug helemaal opgeladen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. moemoe :
    met mezelf en de stilte thuis - elke dag de nieuw ontluikende bloemknoppen strelen en aanmoedigen - de kleinkinderen zien evolueren - staren in de vlammen van de haard - ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan wel wat eilandjes bedenken, ook al raak ik er niet altijd zo makkelijk op. Favorieten zijn in de tuin in de zon, een warm bad, achter de naaimachine, op reis in de natuur, vriendentijd maar ik heb er nog wel honderden meer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Griet. Net deze blog van jou ontdekt. Mijn ingehouden adem je verhalen gelezen. Af en toe een krop in de keel. Herkenning.
    Wat een heerlijk eiland heeft oma! Ik kan ook heerlijk genieten van de stilte in huis op het moment dat de zon heerlijk naar binnen schijnt, een avondje met vriendinnen, uitwaaien aan zee ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn hangmat in de zon. Op minder warme dagen. In de zetel in een opgeruimd huis met mijn neus in een goed boek.

    BeantwoordenVerwijderen